23 t/m 29 juli
We gaan nogal snel, maar zien nog heel veel en weten ook wel rust te vinden. Fjällbacka is zo’n groot verschil met de Noorse outdoor mentaliteit dat we ons even moeten aanpassen en je hele huisje achterlaten op een parkeerplaats in een stad is ook wel even iets waar je je even overheen moet zetten. Het brengt je gelukkig wel op mooie plaatsen.
Sfeer als in de boeken
Die sfeer begint eigenlijk al als we net een uurtje onder zeil zijn. Er wordt op de deur geklopt en we worden een beetje verdwaasd wakker. Mogen we hier niet staan? Er wordt nogmaals wat heftiger geklopt dus we klimmen snel uit bed. Maar dan klinkt het: ‘There’s a car on fire’. We openen ons gordijntje en inderdaad, 5 auto’s verderop staat een auto in brand. Omdat Noor eerst dacht te hebben begrepen dat er meerdere auto’s in brand stonden is er een beetje paniek. We zijn de camper die het dichtste bij staat en zijn blij dat er iemand zo oplettend was. Ik verplaats de camper en we zijn blij dat in de verte de brandweer er al aankomt. Het is geen hele grote fik, dus de brand is al snel onder controle. We kruipen even later ons bed weer in en bespreken nog even hoe dit in het thriller-dorpje-verhaal past. Want in de boeken van Läckberg zijn hier al heel wat moorden gepleegd, maar ook weer opgelost. Eigenlijk is het dorp bekender omdat Ingrid Bergman hier vandaan komt, maar dat zegt ons dan weer minder. 
Dorp tussen de heuvels
Fjällbacka ligt echt tussen de heuvels ingeklemd en ziet er heel gezellig uit. Een grote haven met grote (dure) boten, heel veel mooie vakantiehuizen in allerlei kleuren en vakantie vierende mensen die hier niks moeten hebben van outdoor wear. Net een andere klasse die hier hun zomerhuisje heeft. We beginnen de ochtend met een klim door de koningskloof. Een kloof waar 3 stenen tussen hangen. Daarna met een trap verder omhoog voor een mooi uitzicht over het dorp. Langs de andere kant klauteren we weer naar beneden en lopen dan het dorp in. Eigenlijk op zoek naar wat plekjes uit de boeken, maar daar is dus niet zomaar wat over te vinden. Je kan wel een tour boeken maar daar hebben we dan weer geen zin in. Het is best warm en we gaan even van de zon genieten. Dus zoals de Zweden hier doen: handdoek op de warme stenen en vanaf een steiger de zee in duiken. 



Door of niet
De zon doet goed zijn best en de zonnebrand is op. We gaan even bedenken wat we gaan doen vandaag onder het genot van wat vis. Fish & Chips en een broodje garnaal is wat we voor lunch nemen vandaag. 
Daarna gaan we terug naar de camper om daar weer de fiets te pakken naar een ander strandje. We blijven nog een nachtje en gaan even relaxen hier. Voor ons allebei een goed plan want op het strandje slapen we beiden even en verder lezen we lekker wat. Pas tegen 18u30 pakken we de spullen in en fietsen we richting de camper. Het is vergeleken met vanmorgen flink druk op straat en corona bestaat hier geloof ik niet. Nou is iedereen buiten, dat scheelt ook. We gaan eten bij Bryggen Bistro. Het lijkt heel sjiek, maar dat is meer bij de buren. Het is een soort zelfbediening en je krijgt geen menu meer te zien. Dat ligt alleen bij de entree. We genieten in het avondzonnetje van een Aperol Spritz en na het eten kijken we naar de zonsondergang. Als die bijna weg is halen we nog een ijsje en genieten van het geroezemoes en het leven op straat. Het was een heerlijk dagje Fjällbacka.

Grote wasjes, lange wasjes
We zijn redelijk op tijd op pad vanmorgen. We willen nog even in Smögen kijken en wie weet nog zwemmen. Als we daar aankomen zijn we een beetje verbaasd. De parkeerplaats staat vol met jongeren die de nacht door hebben gebracht in hun auto. Waarschijnlijk was er hier gister een feestje gaande aan het strand. Overal lopen mensen bij te komen van een heftige nacht en de kater weg te eten met een vette kebab. Overal flesjes, blikjes, troep en best veel mensen op de been. Het is hier toeristisch, maar op een heel andere manier als Fjällbacka. Stukje minder relaxed, heel andere sfeer. Genoeg bootjes ook in de haven, maar ook daar jongeren die nog niet helemaal helder uit hun ogen kijken en heel veel troep overal. Hier maar een keer op een andere dag dan zondag langsgaan.
We gaan door naar een camping om weer eens een wasje te doen en lekker te douchen. Het is een beetje benauwd vandaag en we gaan alles schoonmaken. Wasjes duren hier alleen heel lang, ruim 2u. Dat is niet de bedoeling blijkt ook de volgende dag, als er een briefje op de machine zit of er gekozen kan worden voor het 30 minuten programma. Bralands Gards camping is wel heel relaxed en lekker no nonsense. We doen de volgende ochtend nog rustig aan en maken nog een wandeling langs de rivier waar kennelijk ook veel zalm zit. We zien ze niet maar hebben wel lekker wat bewogen.
Big city problems
Nouja, problems. Het is wel ff wennen na heel veel rustige plekjes waar je overal zonder zorgen je huisje neer kan zetten. Met een beetje een dubbel gevoel laten we de camper achter op een camperplaats aan de rand van Gothenburg, ook al hebben we via Park4Night veel goede reviews gelezen. We gaan de stad verkennen per fiets. Omdat we de tip hadden gekregen om naar de buurt Haga te gaan en dan heel specifiek Café Husaren gaan we eerst die kant op. We eten een kaneel”bolletje” en wandelen door de buurt heen. 

Daarna fietsen we een beetje op goed geluk rond. Lopen even door het echte centrum, maar vinden het daar ook wel erg druk. Langs de haven gaan we op gevoel weer even de stad in en dan besluiten we dat we daar ook wel wat kunnen eten. Als we in de buurt van wat eettentjes komen trekt de wind aardig aan en gaan alle terrasjes opruimen. Binnen zit het dan ook al snel vol en we vinden dan ook niet een plekje waar we blij van worden. Hangry besluiten we terug te fietsen naar de camper en daar wat te eten. Even doorfietsen is achteraf geen slecht idee gebleken. Als we net in de camper zijn begint het hard te regenen en dat houdt niet zomaar op. De camper staat er nog veilig bij en er is niemand aan geweest, toch wel een opluchting. Op het menu staat pasta met verse pesto, broccoli en zalm en het hangry gevoel verdwijnt al snel.
Groen op herhaling
We hebben voor 24u een plekje, dus besluiten om daar vanmorgen ook nog gebruik van te maken. Dus weer op de fiets, maar nu richting de botanische tuin. We zijn mooi op tijd en het is nog niet zo druk. Ondanks dat de verwachting voor het weer niet al te best was, hebben we regelmatig een zonnetje en is de temperatuur heerlijk. De tuin is groot en heel mooi. Om alles te zien ben je hier wel even bezig maar onze wandeling van 2u is al echt genieten.
Zullen we dan nog even lunchen bij Café Husaren? Eigenlijk is de vraag niet eens nodig. Navigatie richting Haga aan en we vinden zelfs een plekje op het terras. We kunnen niet kiezen dus nemen waarschijnlijk gewoon weer eens te veel: Biskvi, Kladdkakamuffin en Västerbotten pie (warm). Het is heerlijk en in de rugzak gaat er nog een Hagabülle mee en een andere koek. Daarna rijden we na exact 24u weer van de parking weg. 



We willen weer een stukje afzakken en zijn toch de komende periode een beetje aan het plannen. Na een heel stuk snelweg kiezen we toch om ook nog een stukje binnendoor te rijden. We vinden weer een mooi plekje niet te ver van het strand, tussen Falkenberg en Halmstad. We kunnen nog lekker buiten eten en nog wat lezen. Als we naar binnen gaan gaat het ook weer regenen, het heeft zo moeten zijn. Ik neem nog een koude douche (de eerste keer binnen i.p.v.. buiten) en verder lezen we nog nog even in alle rust wat.
We hebben een planning
In ieder geval voor de komende dagen, en eigenlijk ook wel voor de komende week. Na Gotenburg staan er nog een paar stedentrips op de planning. Het is eigenlijk super bijzonder dat dat zo makkelijk gaat met een camper, maar daarover later meer.
De volgende dag is niet de meest noemenswaardige, maar we zakken af in de richting van de boot bij Trelleborg.
Als liefhebbers van de serie The Bridge kunnen we natuurlijk niet om een stop heen met uitzicht op de Oresund bridge. Deze brug verbindt Zweden en Denemarken maar omdat Denemarken voor ons een omweg is en wat ingewikkelder is ivm Corona gaan we er niet overheen. Indrukwekkende brug en niet vast te leggen hoe groots het is.
Het gaat steeds harder waaien en we gaan nog even naar een haventje waar we alle camperadministratie gaan doen. Vuil water lozen, schoon water tappen en het toilet legen. Super netjes weer alleen wel een beetje in het zicht van wat terrasjes, wel wat awkward.
Het is hier druk, zonnig en eigenlijk erg gezellig. Het is dat we niet alle tijd meer hebben maar deze omgeving van Falsterbo ziet er wel uit om later nog eens te ontdekken. Een stukje terug aan de weg hebben we een plek voor de nacht gevonden. Het is wel wat dicht aan de weg maar het uitzicht is geweldig. We kijken uit over de zee, in de richting van de brug. We kunnen zelfs nog buiten zitten eten met een klein beetje zon. 
In de loop van de nacht neemt de wind flink toe. Ook al staan we met het kontje in de wind, we worden af en toe best wel heen en weer geschud. In de ochtend doen we nog even de afwas en maken we ons klaar voor de overtocht. Ruim op tijd staan we in de rij bij de ferry. We nemen een lichte lunch want de overtocht kan wel eens pittig worden. Nu is het Noor die nog een douche neemt en dan rijden we de boot op, weg van Zweden, op naar Duitsland.
Genoeg wind!
De wind die we al heel de dag aan onze camper voelden trekken is echt wel heftig. Verder op zee gaat het best wel tekeer. Het heeft ook wel weer wat, maar met zo’n grote boot merk je dat toch best wel. Ergens geeft de info op de boot zelfs een windkracht 8 aan. Buiten zijn is bijna niet te doen. Het water sprayt langs de ramen en het is weer eens een pittige boottocht. Maar zonder verdere zorgen en met een heerlijk frietje achter de kiezen, komen we aan in Rostock. We rijden nog een half uurtje en slapen dan op een parkeerplaats, waar een nieuwsgierige vos nog even een rondje komt doen. Morgen gaan we naar Berlijn!

