Dag 6, 7 & 8: Lange dagen in het Noorden

We zijn best op tijd op, het wordt warm in ons bovenkamertje.

Voor de mensen die het niet weten, we slapen boven de bestuurderscabine en daar is het gemiddeld net wat warmer dan in de rest van de camper. Met een beetje tochten en ventileren is het verder prima uit te houden in de nacht, maar als de zon er op komt…

We ontbijten lekker in de zon en maken ons daarna klaar om verder te gaan. Er staat een aardig stukje rijden op het programma, de volgende stop is alweer helemaal uitgezocht. Over hoe we dat doen zullen we nog wel eens een stukje schrijven, maar het is ons tot nog toe nog steeds best aardig gelukt!

On the road again

Er zijn echt heel erg veel meren in Zweden. Na elke bocht lijkt er weer een te zitten en het blijft uitnodigend om te zwemmen, zeker nu de temperatuur langzaam weer verder stijgt. 276 kilometer is het naar de volgende plek, dus we zijn best wel even onderweg. Gemiddeld gaat het het hier met 70 á 80km/u. We nemen liever geen snelwegen maar soms kunnen kleine weggetjes ook wel heel klein zijn. Aan het begin van de rit hebben we nog het plan om even langs te gaan bij een lokale champignonkwekerij om wat verse champignons te halen.

Portobello’s oftewijl: grote kastajechampignons

De supermarkt in Sandhem was qua verse groenten maar zeer mager bedeeld en dit leek ons ook wel leuk. De weg ernaartoe was over een gravelpad, maar dat ging prima.

Met een zak verse champignons en een zak portobello’s gaan we op weg. We halen nog wat lekkers onderweg en nog een paar boodschappen in een wat grotere Coop in de buurt van Marienstad.

Wat een stof!

7km over stenenpad. De stofwolk alleen op video

De wegen zijn over het algemeen heel goed. Nog geen hele smalle weggetjes gehad waar auto’s elkaar niet konden passeren zonder te stoppen. Als we echter de laatste 60km in gaan worden we compleet verrast. Er staat nog wel een bordje op de 205 dat er aan de weg gewerkt wordt, maar 200 meter later is er ineens geen asfalt meer! Er ligt nog wel een weg, maar dat zijn allemaal stenen. Net op tijd aardig kunnen remmen, maar daarna is het doorhobbelen met 30km/u en hopen dat de camper hier geen moeite mee heeft. In de verte zien we een stofwolk aankomen. Nog net is te onderscheiden dat het om een doordenderende truck met boomstammen gaat. Ons overladens met een laag stof raast die voorbij. Zo voelt het in ieder geval. We zullen er nog een aantal tegenkomen en de fietsen hebben na de rit even een afstofbeurt nodig. 

Zweden en zwemmen

Hallefors zwemsteiger, zo gewoon in Zweden

We hadden eerst een ander plekje in gedachte voor de nacht, maar de route leidde ons weer een stuk zuidwaarts, terwijl we proberen richting het noorden te komen. Gelukkig staat er nog een favoriet in het lijstje dat iets meer op een logische plek ligt.
Daar aagekomen is het even zoeken naar een plekje waar we en mooi uitzicht hebben en recht staan, maar dan hebben we wel weer een beauty te pakken.
Het is in de buurt van Hällefors, bij de plaatselijke zwemsteiger. Het is er gevuld, maar niet heel druk. We gaan op de steiger liggen lezen en nemen een duik in het heerlijke water. Dat is iets minder koud dan op de vorige plek, dus zeer aangenaam. 

Als het dan een beetje betrekt en de wind die over het meertje onze kant op waait wat fris begint te worden, verkassen we naar de camper. Noor wil verse pasta maken (Ja we hebben een pastamachine meegenomen) met verse pesto en portobello.
Ik installeer me even heerlijk in de hangmat en ga nog even lekker verder met lezen. Noortje doet het meeste werk en tovert een heerlijke maaltijd op tafel! Niet onze tafel, maar we verplaatsen ons even naar de picknicktafel op de steiger waar langzaam de zon weer doorkomt en de wind vertrekt.

Na het eten zitten we nog even samen in de hangmat te lezen en daarna eten we op de steiger nog ons dessert. De zon gaat (heeeeel) langzaam onder en het is inmiddels windstil. Er is even niemand en het is dus de hoogste tijd voor nog een plons. Wat is het heerlijk dat dit kan!

Late night swimming….

Als we er uit zijn is het heerlijk rustig, maar even later komen er steeds weer nieuwe groepjes (jongeren) om nog even te zwemmen. Het voelt wel een beetje raar als er nog zoveel om je heen gebeurd als je al in je bed ligt, maar het is wat het is en we vallen ook zo wel in slaap. 

Alleen wel jammer dat er om 7u iemand komt zwemmen en een jankende hond in de auto achterlaat. 

Zwemles & knäckebrod

We vallen toch nog wat in slaap en als we wakker worden is er een zwemles bezig. Er wordt dus vollop gebruik gemaakt van deze plek. We maken ontbijt klaar en eten dat in het zonnetje en in de weer flink aanwezige wind op. Als het op is, is inmiddels ook ons water warm en maken we ons op voor de afwas.
Alles is weer opgeruimd en de volgende bestemming is ook weer gekozen. Iets minder kilometers, maar 170 is nog steeds niet iets wat ik in Nederland dagelijks rij.
We gaan weer noordwaards en ons einddoel is de omgeving van Leksand. Dat is toevallig net de thuishaven van de gelijknamige knäckebrod fabrikant. Bij ons vooral bekend van de driehoekige verpakkingen, maar hier ook van de grote ronde. Even langs de fabriekswinkel moet dus kunnen. In de verte zien we de fabriek al en als we daarna een bocht om rijden komt de geur van versgebakken knackebrod ons tegemoet. Het is wel echt alleen een winkel. Veel wijzer over hoe het alom bekende Zweedse knackebord nou gemaakt wordt, wordern we niet. Toch hebben we het een en ander meegenomen, het hoort er toch een beetje bij.

Waterpret

Daarna halen we nog even wat vers drinkwater en legen het grijswater, wederom op een gratis plek. Op naar de volgende slaapplaats. Linksaf en plons! We hebben de waterzak niet helemaal goed dicht gedaan en de helft golft door onze camper heen. STRESS!! Gelukkig zijn er handdoeken en kunnen we het meeste water goed weg krijgen. 

Ons plekje is daarna snel gevonden. Lekker in de wind even liggen en hopen dat de zon zo weer terug komt. Het is benauwd vandaag en we hebben kans op onweer. Het begint dan ook al snel te spetteren. Helaas, we verhuizen maar weer naar de camper en gaan eten maken. Daarna maken we plannen voor de komende tijd. Waar willen we heen, hoe ver willen we rijden. Er hangt nogal wat af van hoe Noorwegen omgaat met de regels en of we vanuit Zweden nou wel of niet binnen mogen komen. Maar we kunnen in ieder geval nog wel een weekje vooruit. We zijn hier helemaal alleen dus met de nachtrust hopen we dat het hier goed komt.

CamperFeels
CamperFeelshttps://www.CamperFeels.com
Wij zijn Camiel & Noortje en vanaf 12 Juni 2021 gaan wij voor 3,5 maand op reis door Europa met onze Eura Mobil Sport.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Bericht ontvangen bij een nieuwe post? Graag! Nee bedankt