Na weer een prima nacht gaat Noortje de draad weer oppakken met het rennen. Het doel is 8km rennen bij de marathon van Amsterdam in oktober en in april is ze begonnen met trainen, samen met Evi (de app wel te verstaan).
Daarna verlaten we ons mooie plekje en gaan we toch nog wel weer een stukje rijden landinwaarts. Maar wel steeds met het idee: we rijden gewoon met ons campertje door Zweden. En dat voelt toch een potje fijn!
Kilometers maken
We volgen eerst een stuk de kust tot Ystad. Veel mooie huizen langs de kust hier, en her en der een dorpje. Later blijkt dit gedeelte als Nationaal park te boek te staan. Het is er inderdaad erg mooi en glooiend. Als we het binnenland in rijden voelt het een beetje alsof je door de Franse heuvels rijdt, maar dan wel met een heel andere bebouwing. De wegen zijn goed en we hebben de navigatie op “snelwegen vermijden” staan. Dat is ook wel gewoon om te wennen, want nog veel liever pak je de kleinere weggetjes hier.
Er is niet heel veel verkeer, maar wel heel veel flitsers. Ze staan gelukkig steeds ruim van tevoren aangekondigd, en met de camper rijden we toch niet snel te hard, dat zuipt alleen maar diesel.
Lunchtime
We zoeken een plaatsje op met een bakker voor wat brood en natuurlijk een Kanelbulle. Want je bent in niet in Zweden zonder dit nationale gebakje te eten. Ok, en ook een Kardemombulle of zoiets en een broodje garnaal. Noor vergeet zelfs gewoon brood mee te nemen dus ik ga ook nog even naar binnen, maar ik weet me verder in te houden. Wel opvallend: Je ziet hier niemand met een mondkapje op lopen. Ook niet in de winkels. Maar, misschien is dat alleen hier, dat gaan we nog wel zien.
Meteen maar gebruik maken van de geweldige algemene/openbare voorzieningen die Zweden te bieden heeft. Je hebt hier echt prachtig aangelegde rustplekken langs de doorgaande wegen. Picknickbanken, schone WC en mooi uitzicht in dit geval. Hier eten we ons broodje garnaal en de Kardemombulle.



Navigeren moeten we leren
Na deze lunch vervolgen we onze weg en verrassing: We rijden toch weer ergens de snelweg op. Kennelijk hebben we nog iets verkeerd gedaan in de navigatie, maar we volgen de route toch maar om de rit nu niet al te lang meer te gaan maken. Het is inmiddels weer grijzer geworden en het waait weer best stevig. Ons doel vandaag is Store Mosse National Park. Hier kun je op de parking gratis overnachten en we kunnen dan meteen de dag er na een mooie wandeling daar maken. Als we aankomen aan het einde van de middag is het even zoeken naar een goede plek. Niet dat er geen plek is, maar meer omdat het er wat schuin loopt. Om het een beetje OK te maken gebruiken we onze blokken voor het eerst deze reis. Niet dat we nu helemaal recht staan, maar het is goed te doen.
Als de camper staat lopen we nog even naar de uitkijktoren die op 300 meter van ons vandaan is. Je kijkt hier het Nationaal park in en Noor kan de verrekijker (een erfstuk van mijn Opa) mooi gebruiken. Ze spot meteen een hert! Ohnee, het blijkt toch maar een konijn 🙂
Wat spetters…
Het begint nu zelfs te spetteren en we lopen terug naar de camper. Noor draait een parelcouscous-risotto-achtig iets in elkaar met vega kip en veel groenten en met het getik van regen eten we die op.

‘s avonds kijken nog een travel video van Tania & Adam (Jits into the sunset) over hun avonturen in Wales. (Hier te zien) We hebben hen ontdekt toen ze afgelopen jaar met bekenden van ons in Italië waren en genieten elke keer van hun geweldig mooie video’ s, echte juweeltjes. Hopelijk lukt het ons ooit om ook zulke video’s te maken, al zal het Engelse accent bij de voice over missen in ons geval.
Nationaal Park #17

Alle Nationale parken in Zweden hebben een nummertje. Stora Mosse is nummer 17. Het is een moerassig gebied waardoor een wandelpad van planken is gemaakt. De route is zo’n 12km en loopt rondom een meer waar vele vogelsoorten zich graag schuil houden. Het is vandaag, dinsdag 15 juni, een grijzige dag. We hebben zelfs onze lange (wandel)broek aangetrokken. Dat blijkt dan wel een goede keus te zijn. Het is natuurlijk vochtige grond en dat betekent muggen. De wandeling voert langs heel divers landschap. Eigenlijk heel bijzonder dat je steeds weer heel andere begroeiing hebt.
Het voelt wel heel goed om lekker even in beweging te zijn na dagen vooral rijden. Maar het wandelt toch wel anders over een planken-pad. Die worden afgewisseld met dennennaalden weggetjes of paden vol met knoestige wortels. Het is er wel heel stil, we komen maar een paar mensen tegen. Mooie uitkijkpunten en typische Zweedse rode huisjes zijn nog wat afwisselingen die we tegenkomen onderweg.


Omdat we dachten dit wel in een ruime 2 uur te kunnen lopen hebben we niet heel veel te eten meegenomen. Dom, want het duurt allemaal langer dan gedacht en het zijn toch wel wat meer kilometers: ruim 15, maar misschien is dat ook het extra stukje naar de uitkijktoren waar we toch wel even heen wilden.
Verhuizen!
Na terugkomst bij de camper eten we wat, doen we de afwas (voor de eerste keer :)) en zoeken we een plekje voor de komende nacht. Niet te ver want het is al later dan gedacht en het begint ook steeds meer op te klaren.

We vinden een plekje bij Sandhem (dus niet Sanham van die serie…). Weer gratis en aan een strandje. Het is 1,5u rijden en we zijn blij verrast als we aankomen, het ziet er echt heerlijk uit! Extra fijn dat we ook het toilet kunnen legen en vers water kunnen vullen, allemaal helemaal voor niks en volledig in Zweedse stijl.

Snel wat eten maken en op de steiger, in het zonnetje, eten we onze maaltijd. Als er dan wat mensen uit het dorp komen zwemmen hoeven we niet heel lang na te denken: Dat gaan we ook doen!
Ok, makkelijker gezegd dan gedaan, wat is het water koud! Maar we doen het wel. Super verfrissend wel en vermoeid en voldaan kruipen we in ons bed.
Op naar de volgende plek, of…
Noor gaat weer aan het rennen, in een erg mooie omgeving staat er 35 minuten op het programma. Ik fiets mee en geniet van al het groen. Daarna ploffen we even in het zonnetje neer. Ik ga nog zwemmen en tijdens het opdrogen besluiten we niet verder te gaan rijden vandaag, maar even hier te blijven.

Lekker in de zon, boekje, boodschappen, BBQ… Op het strandje genieten we nog even van deze heerlijke plek. Ook gebruiken we voor het eerst onze buitendouche. Die heeft heel de dag in de zon staan opwarmen en is in dit geval niet meer koud. Heel erg handig om met een biologisch afbreekbare zeep lekker buiten even de haren te wassen. We spelen een spelletje Rainbow Yatsy wat Noortje van haar collega’s heeft gekregen en gaan daarna heerlijk slapen. Morgen wel echt weer een stukje verder rijden.

Tot een volgende



